HTML

A nagy nyílt forrású biznisz

Egyre népszerűbbek, egyre használhatóbbak a nyílt forrású szoftverek. Lássuk hát, van-e valódi keresnivalójuk a piacon!

Friss topikok

Open Source Marketing, alapok

2008.10.29. 18:28 ervin d

Érdekes egy olyan dolog marketingjéről beszélni, ami elvileg ingyenes, és bármikor megváltoztatható terméket takar. Viszont mindenféleképpen életképes ez az új irányzat, hiszen képes a régivonalas hirdetők idegeire menni.

Nézzük hát, mik a fő különbségek:

- Marketing csatornák: a hagyományos hirdetési felületeket szinte el lehet felejteni. Nagyon elenyésző számban találni olyan újsághirdetést például, ami valamilyen nyílt forráskódú, ingyenes terméket népszerűsít. Drágák, és nem biztosítanak megfelelő interaktivitást.

- A bevételek eltérő forrásból származnak, mint a hagyományos termékek esetében: míg azoknál maga a termék a bevétel egyik fő forrása, és a kiegészítő termékek gyakran ingyenesek, vagy némi felárért kaphatóak (pl. "Kér klímát az autójába?"), addig az Open Source Marketing (OSM) esetében a termék maga ingyenes, és a kiegészítő szolgáltatások/termékek adják a fő bevételi forrást (Megkapod a használati utasítást, hogyan rakd össze az autót, de ha azt szeretnéd, hogy valaki összerakja neked, már valószínűleg fizetned kell). (Megjegyzés: sok régi vonalas termék is már főként a kiegészítők eladásából "él": pl. a borotvapengék sokkal drágábbak, mint maga a borotva)

- Ebből következik, hogy egy nyílt forráskódú termék csak sokkal nagyobb elterjedtség mellett tud igazán nyereséges lenni (pl. ekkor lesz elég nagy a reklámértéke, ekkor lehet kellő mennyiségű kiegészítőt eladni hozzá). Ezért is lehetséges, hogy pl. az Ubuntut - ami ma már több millió számítógépen fut - kiadó Canonical várhatóan csak 3-5 év múlva lesz nyereséges.

- Erősen felértékelődik az interaktív, szájról-szájra terjedő reklám (Word-of-Mouth, WoM), mint lehetőség. A marketing motorja a közösség, akik gyakran a rajongásig meg vannak elégedve a termékkel, ezért ajánlják azt ismerőseiknek is. És az ismerősök gyakran szívesen ki is próbálják, hiszen nem MLM-ről van szó, ahol gyakran úgy érezheti a kliens, hogy rá akarják tukmálni a dolgot, belenyúlni a pénztárcájába. Itt az ingyenesség miatt erről szó sem lehet.

- Sőt, a hagyományos szolgáltató-kliens kapcsolat is gyakran értelmezhetetlen az OSM-ben, hiszen bármelyik használó bármikor részese lehet a termék fejlesztésének (ez nem vonatkozik a kiegészítő szolgáltatásokra, ott már általában felfedezhető).

Igazából erről a témáról hosszú oldalakat lehetne írni (fogok is, de nem most egyszerre, mert még elriasztanám az olvsókat egy kisregénnyel :))... Ajánlott irodalom: http://www.collaboratemarketing.com/open_source_marketing/

 

3 komment

Címkék: marketing nyílt forrás open source

A bejegyzés trackback címe:

https://ossbiz.blog.hu/api/trackback/id/tr41738967

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bagoj ur 2008.10.31. 23:41:33

Beszéljünk szoftverekről, ne autókról: A Microsoft bevételének csak egy része a szoftver eladás, mellette az oktatás és szintén telepítés, "összerakás" az, amin óriásiakat kaszálnak. Tehát óriási tévedésben vagy (esetleg a forrásod van tévedésben).

Én meg nyilván a kivétel vagyok; mert kizárt hogy én Linuxot ajánlok egy ismerősnek, ugyanis akkor nekem kell majd minden fejfájásukat orvosolni. Használjanak csak Windowst... :-) Aki meg elhivatott, annak nem kell ajánlani és annak szívesen segítek is.

ervin d · http://www.marketingszoveg.com 2008.11.01. 15:47:37

Az autós példa (és a többi nem-IT példa is) direkt volt, épp azért, mert az elvet akartam bemutatni, én nem egy konkrét (tulképp a legismertebb) példát...

Pont amiatt írtam oda megjegyzésként a borotvás példát, merthogy a régi típusú cégek közül is nagyon sokan felismerték a kiegészítők erejét (azonban nyílt forráskód esetén gyakran erre alapozzák az egész üzletet). Itt szintén nem arra céloztam, hogy egyik csak így csinálja, a másik meg csak úgy, hanem próbáltam megfogni a sarkallatos pontokat a kétfajta gondolkodásmódban, ezért volt a fekete-fehér megvilágítás... Remélem így már nem tűnik akkora tévedésnek a gondolatmenetem!

bagoj ur 2008.11.02. 17:08:11

"Remélem így már nem tűnik akkora tévedésnek a gondolatmenetem!"

Most erre illene azt mondanom, hogy "nem", igaz? :-) Pedig a borotvapenge _előállítása_ is többe kerül, illetve a nyomtatóknál is a festékpatron előállítása is több pénz, mint a "fő" terméké. Az egy másik dolog, hogy vérlázítóan drága hiszen szükség van rá, de ennek nem kizárólag az az oka hogy lehúzzanak.

Egyébként pedig borotvapenge nélkül a borotva használhatatlan, patron nélkül a nyomtató is; de egy szoftvert fel lehet rakni használati utasítással 100x is, nem fog panaszkodni, hogy "grrr már 47-edszer települök..."
süti beállítások módosítása