Érdekes egy olyan dolog marketingjéről beszélni, ami elvileg ingyenes, és bármikor megváltoztatható terméket takar. Viszont mindenféleképpen életképes ez az új irányzat, hiszen képes a régivonalas hirdetők idegeire menni.
Nézzük hát, mik a fő különbségek:
- Marketing csatornák: a hagyományos hirdetési felületeket szinte el lehet felejteni. Nagyon elenyésző számban találni olyan újsághirdetést például, ami valamilyen nyílt forráskódú, ingyenes terméket népszerűsít. Drágák, és nem biztosítanak megfelelő interaktivitást.
- A bevételek eltérő forrásból származnak, mint a hagyományos termékek esetében: míg azoknál maga a termék a bevétel egyik fő forrása, és a kiegészítő termékek gyakran ingyenesek, vagy némi felárért kaphatóak (pl. "Kér klímát az autójába?"), addig az Open Source Marketing (OSM) esetében a termék maga ingyenes, és a kiegészítő szolgáltatások/termékek adják a fő bevételi forrást (Megkapod a használati utasítást, hogyan rakd össze az autót, de ha azt szeretnéd, hogy valaki összerakja neked, már valószínűleg fizetned kell). (Megjegyzés: sok régi vonalas termék is már főként a kiegészítők eladásából "él": pl. a borotvapengék sokkal drágábbak, mint maga a borotva)
- Ebből következik, hogy egy nyílt forráskódú termék csak sokkal nagyobb elterjedtség mellett tud igazán nyereséges lenni (pl. ekkor lesz elég nagy a reklámértéke, ekkor lehet kellő mennyiségű kiegészítőt eladni hozzá). Ezért is lehetséges, hogy pl. az Ubuntut - ami ma már több millió számítógépen fut - kiadó Canonical várhatóan csak 3-5 év múlva lesz nyereséges.
- Erősen felértékelődik az interaktív, szájról-szájra terjedő reklám (Word-of-Mouth, WoM), mint lehetőség. A marketing motorja a közösség, akik gyakran a rajongásig meg vannak elégedve a termékkel, ezért ajánlják azt ismerőseiknek is. És az ismerősök gyakran szívesen ki is próbálják, hiszen nem MLM-ről van szó, ahol gyakran úgy érezheti a kliens, hogy rá akarják tukmálni a dolgot, belenyúlni a pénztárcájába. Itt az ingyenesség miatt erről szó sem lehet.
- Sőt, a hagyományos szolgáltató-kliens kapcsolat is gyakran értelmezhetetlen az OSM-ben, hiszen bármelyik használó bármikor részese lehet a termék fejlesztésének (ez nem vonatkozik a kiegészítő szolgáltatásokra, ott már általában felfedezhető).
Igazából erről a témáról hosszú oldalakat lehetne írni (fogok is, de nem most egyszerre, mert még elriasztanám az olvsókat egy kisregénnyel :))... Ajánlott irodalom: http://www.collaboratemarketing.com/open_source_marketing/